Op basisschool De Schakel in Utrecht kregen kinderen vandaag les over migratiegeschiedenis.
Wassim (leerling): Ik vind het knap dat ze hier zonder taal en weinig geld naartoe kwamen en dat ze goed hebben gewerkt.
Emin (leerling): Ik wist niet dat er zoveel mensen met een migratieachtergrond in Nederland leefden.
In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw ontstond er in Nederland een groot gebrek aan arbeidskrachten. Nadat men eerst gastarbeiders uit landen als Italië, Spanje, Joegoslavië, Griekenland en Turkije had aangetrokken, kwam er eind jaren zestig een stroom van arbeiders uit Marokko op gang. Tussen 1970 en 1980 waren er ongeveer 145.000 Surinamers naar Nederland gekomen. Inmiddels wonen er bijna 500.000 Turkse Nederlanders, 400.000 Marokkaanse Nederlanders en 350.000 Surinamers in Nederland.
De grote culturele verscheidenheid van het hedendaagse Nederland is historisch geworteld. De identiteit en stadscultuur van Amsterdam, Rotterdam , Den Haag en Utrecht zijn nauw verweven met het arbeidsverleden. Dat zien we terug in hoe ze wonen, het familieleven, het taalgebruik en sociaal-culturele diversiteit.
‘Migrantenouderen hebben veel meegemaakt. Vanuit een ander land en een andere cultuur, gingen ze pionieren en bouwen aan een betere toekomst. Hoe was dat? Wat lieten ze achter en wat hebben ze in Nederland gevonden? Het project ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas’ gaat met verhalen van migrantenouderen aan de slag en geeft ze een podium waar ze trots mogen zijn op hun levensverhaal. Middels gastlessen op scholen willen we leerlingen/ scholieren kennis maken met het begrip ‘migratie’ , ‘cultuur’, ‘erfgoed’ en de geschiedenis van migrantenouderen uit hun stad. Wij geloven dat het vertellen van deze verhalen bijdraagt aan het besef van eigen identiteit en dat wij leven in een samenleving van vrede, solidariteit en vrijheid’, aldus de initiatiefnemer van het project Sahin Yildirim.