In het Atrium stond de rijke geschiedenis van 60 jaar Turkse arbeidsmigratie in Nederland centraal in een educatief programma dat scholieren uit het primair en voortgezet onderwijs inspireerde. Door rondleidingen en workshops bracht de expositie thema’s als migratie, diversiteit, participatie en integratie tot leven, met als doel racisme en discriminatie te bestrijden, vooroordelen te verminderen en de dialoog te versterken.
De rondleidingen namen de leerlingen mee op een reis door de tijd. Van de eerste gastarbeiders die in de jaren zestig naar Nederland kwamen, tot hun rol in het huidige, diverse Nederland. Met persoonlijke verhalen, historische foto’s en interactieve elementen leerden de leerlingen niet alleen over de uitdagingen van migratie, maar ook over de kracht van veerkracht en doorzettingsvermogen.
Een hoogtepunt van het programma was de ontvangst van de leerlingen door verschillende wethouders en de burgemeester. Dit officiële welkom maakte een diepe indruk op de leerlingen en werd door hen als ontzettend leuk ervaren. Het gaf hen het gevoel dat hun deelname en inzichten er echt toe deden.
Fatima (leerling): Het ontmoeten van de burgemeester en wethouders gaf ons het gevoel dat onze stem ertoe doet.
Ali (student): Ik heb deelgenomen aan educatief programma in het atrium. Het was heel erg leerzaam ik weet nu meer over onze gedeelte geschiedenis.
Peter: Ik ga nu bewuster om met hoe ik denk en praat over anderen, want ik heb gezien hoe belangrijk respect en gelijkheid zijn.
Na de rondleidingen volgden workshops waarin de leerlingen zelf mochten reflecteren. Ze gingen in gesprek over wat het betekent om deel uit te maken van een diverse samenleving. Aan de hand van creatieve opdrachten, zoals het schrijven van brieven ontdekten ze hun eigen perspectieven op participatie en integratie.
Het programma was een succes: het slaagde erin om vooroordelen te doorbreken, leerlingen bewust te maken van de impact van racisme en discriminatie, en hen aan te moedigen in dialoog te gaan met elkaar. Het bracht niet alleen geschiedenis tot leven, maar versterkte ook het besef dat een inclusieve samenleving begint bij begrip en samenwerking. Een unieke ervaring die de jongere generatie voorgoed verrijkte.





