In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw ontstond er in Nederland een groot gebrek aan arbeidskrachten. Nadat men eerst gastarbeiders uit landen als Italië, Spanje, Joegoslavië, Griekenland en Turkije had aangetrokken, kwam er eind jaren zestig een stroom van arbeiders uit Marokko op gang. Tussen 1970 en 1980 waren er ongeveer 145.000 Surinamers naar Nederland gekomen. Inmiddels wonen er bijna 500.000 Turkse Nederlanders, 400.000 Marokkaanse Nederlanders en 350.000 Surinamers in Nederland.
De grote culturele verscheidenheid van het hedendaagse Nederland is historisch geworteld. De identiteit en stadscultuur van Amsterdam, Rotterdam , Den Haag en Utrecht zijn nauw verweven met het arbeidsverleden. Dat zien we terug in hoe ze wonen, het familieleven, het taalgebruik en sociaal-culturele diversiteit.
‘Migrantenouderen hebben veel meegemaakt. Vanuit een ander land en een andere cultuur, gingen ze pionieren en bouwen aan een betere toekomst. Hoe was dat? Wat lieten ze achter en wat hebben ze in Nederland gevonden? Het project ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas’ gaat met verhalen van migrantenouderen aan de slag en geeft ze een podium waar ze trots mogen zijn op hun levensverhaal. Middels gastlessen op scholen willen we leerlingen/ scholieren kennis maken met het begrip ‘migratie’ , ‘cultuur’, ‘erfgoed’ en de geschiedenis van migrantenouderen uit hun stad. Wij geloven dat het vertellen van deze verhalen bijdraagt aan het besef van eigen identiteit en dat wij leven in een samenleving van vrede, solidariteit en vrijheid’, aldus de initiatiefnemer van het project Sahin Yildirim.
Het project ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas’ staat voor:
- Het verbinden van generaties.
- Geschiedenis en ontwikkeling
- Het verbinden van klasgenoten
- Discriminatie, racisme en vooroordelen in de klas te verminderen
- Kinderen vaardigheden aanleren die passen bij 21st century-onderwijs
- Beleving van culturele diversiteit en hen een gevoel van identiteit en continuïteit geven
Hoe ziet het project “De levensverhalen van migrantenouderen in de klas” eruit?
Zowel kinderen als ouderen gaan zich goed voorbereiden voor op de ontmoeting. Leerlingen/ Scholieren verdiepen zich met ontwikkelde materiaal eerst in begrippen als ‘migratie’ , ‘erfgoed’, ‘cultuurverschillen’, ‘diversiteit’, ‘racisme’ , ‘discriminatie’ en ‘globalisering’ en ze leren technieken om te interviewen. Ouderen gaan op zoek naar bijvoorbeeld foto’s, en voorwerpen uit het verleden en de leerlingen/studenten gaan op zoek naar familieverhaal. Kortom, de leerlingen/ studenten worden actief betrokken bij het project.
Voor wie?
Het project ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas‘ is geschikt voor scholen die leerlingen/studenten (PO, VO en het MBO) willen stimuleren de wereld te ontdekken. Het project sluit heel goed aan bij leerdoelen in het onderwijs, van bijvoorbeeld taal, wereldoriëntatie, burgerschap en onderzoekend leren. Enkele reacties van schoolleiders, docenten en leerlingen/ studenten:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Directeur basisschool De Schakel in Utrecht: “Wat een mooie en positieve manier om met kinderen in
gesprek te gaan over migratie. Een inhoudelijk project over de geschiedenis, gecombineerd met het ervaringsverhaal van zeer betrokken mensen. De kinderen denken nu na over hun eigen familie: hoe ging het eigenlijk met hun opa of oma? Het project zorgt voor respect en verbinding.”
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Bovenbouwcoördinator Kubra: “Het project ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas’ sluit bij ons aan op persoonsvorming en socialisatie. We zien dit als een mooie aanvulling op het burgerschapsonderwijs. Toen ik over het programma hoorde, was ik meteen enthousiast. In de klas hebben we op een laagdrempelige manier gesproken over cultuurverschillen, vooroordelen en discriminatie. Het is daarom belangrijk dat scholen ruimte bieden voor dit unieke project.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Juf Sarah: “Het project zorgde niet alleen voor verbinding in de klas, maar de leerlingen gingen ook op zoek naar hun eigen identiteit. Het zorgde voor erkenning en herkenning. Het project sloot perfect aan bij de belevingswereld van de leerlingen.”
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Amin (leerling groep 8): “Mijn ouders zijn in Marokko geboren. Ik vond het echt een
leerzaam project. Eindelijk wordt er nu positief over mij gesproken.”
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Oproep
Atlas Cultureel Centrum wilt graag het ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas’ landelijk met diverse scholen (PO, VO en het MBO) uitvoeren. Bent u een docent, teamleider of rector? Wilt u ook het project ook op uw school uitvoeren? Neem dan gerust contact met ons op.
Kosten
De kosten zijn afhankelijk van aantal klassen die meedoen en de periode. Stuur voor meer informatie een email naar info@atlascultureelcentrum.nl
Uw investering per leerling voor deelname zal in overleg worden vastgelegd.
Extra informatie
Wilt u graag meer informatie over het project? Neem dan gerust contact met de project coördinator, de heer Sahin Yildirim via info@atlascultureelcentrum.nl
Zie meer informatie over de voorgaande projecten van stichting Atlas Cultureel Centrum op www.atlascultureelcentrum.nl