In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw ontstond er in Nederland een groot gebrek aan arbeidskrachten. Nadat men eerst gastarbeiders uit landen als Italië, Spanje, Joegoslavië, Griekland, Joegoslavië en Turkije had aangetrokken, kwam er eind jaren zestig een stroom van arbeiders uit Marokko op gang.
De grote culturele verscheidenheid van het hedendaagse Nederland is historisch geworteld. De identiteit en stadscultuur van Amsterdam, Rotterdam , Den Haag en Utrecht zijn nauw verweven met het arbeidsverleden. Dat zien we terug in hoe ze wonen, het familieleven, het taalgebruik en sociaal-culturele diversiteit.
‘Migrantenouderen hebben veel meegemaakt. Vanuit een ander land en een andere cultuur, gingen ze pionieren en bouwen aan een betere toekomst. Hoe was dat? Wat lieten ze achter en wat hebben ze in Nederland gevonden? Het project ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas’ gaat met verhalen van migrantenouderen aan de slag en geeft ze een podium waar ze trots mogen zijn op hun levensverhaal. Middels gastlessen op scholen willen we leerlingen/ scholieren kennis maken met het begrip ‘migratie’ , ‘cultuur’, ‘erfgoed’ en de geschiedenis van migrantenouderen uit hun stad. Wij geloven dat het vertellen van deze verhalen bijdraagt aan het besef van eigen identiteit en dat wij leven in een samenleving van vrede, solidariteit en vrijheid’, aldus de initiatiefnemer van het project Sahin Yildirim.
Het project ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas’ staat voor:
- Het verbinden van generaties.
- Geschiedenis en ontwikkeling
- Het verbinden van klasgenoten
- Discriminatie, racisme en vooroordelen in de klas te verminderen
- Kinderen vaardigheden aanleren die passen bij 21st century-onderwijs
- Beleving van culturele diversiteit en hen een gevoel van identiteit en continuïteit geven
Hoe ziet het project “De levensverhalen van migrantenouderen in de klas” eruit?
Zowel kinderen als ouderen gaan zich goed voorbereiden voor op de ontmoeting. Leerlingen/ Scholieren verdiepen zich met ontwikkelde materiaal eerst in begrippen als ‘migratie’ , ‘erfgoed’, ‘cultuurverschillen’, ‘diversiteit’, ‘racisme’ , ‘discriminatie’ en ‘globalisering’ en ze leren technieken om te interviewen. Ouderen gaan op zoek naar bijvoorbeeld foto’s, en voorwerpen uit het verleden en de leerlingen/studenten gaan op zoek naar familieverhaal. Kortom, de leerlingen/ studenten worden actief betrokken bij het project.
Voor wie?
Het project ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas‘ is geschikt voor scholen die leerlingen/studenten (PO, VO en het MBO) willen stimuleren de wereld te ontdekken. Het project sluit heel goed aan bij leerdoelen in het onderwijs, van bijvoorbeeld taal, wereldoriëntatie, burgerschap en onderzoekend leren.
Oproep
Atlas Cultureel Centrum wilt graag het ‘De levensverhalen van migrantenouderen in de klas’ landelijk met diverse scholen (PO, VO en het MBO) uitvoeren. Bent u een docent, teamleider of rector? Wilt u ook het project ook op uw school uitvoeren? Neem dan gerust contact met ons op.
Kosten
De kosten zijn afhankelijk van aantal klassen die meedoen en de periode. Stuur voor meer informatie een email naar info@atlascultureelcentrum.nl
Uw investering per leerling voor deelname zal in overleg worden vastgelegd.
Extra informatie
Wilt u graag meer informatie over het project? Neem dan gerust contact met de project coördinator, de heer Yildirim via info@atlascultureelcentrum.nl
Zie meer informatie over de voorgaande projecten van stichting Atlas Cultureel Centrum op www.atlascultureelcentrum.nl